hangosfilm

hangosfilm

Már Edison szerette volna az általa felfedezett fonográfot összekapcsolni másik találmányával, a vetítõgéppel (kinetoszkóp), de nem tudott igazán jó minõségû filmhangot produkálni, és a kép-hang szinkronját sem tudta megoldani.

Mérnökök százai kísérleteztek különféle technikákkal, amíg 1930 körül az amerikai, majd az európai mozik nagy része képessé vált hangos filmek bemutatására is.

Az elsõ hangosfilmsiker egyúttal az elsõ zenés film is volt: "A jazzénekes" címmel mutatták be 1927-ben.
Al Jolson színpadon és filmen egyaránt népszerű amerikai énekes és minstrel-komédiás volt az első igazi hangosfilm, a The Jazz Singer (A dzsesszénekes) sztárja. A produkció 1927-ben forradalmasította a szórakoztatóipart, és a némafilm korszakának végét jelezte.

Hazánkban 1931-ben lehetett moziban elõször hallani Kabos Gyula -és a többi szereplõ -hangját a "Hyppolit, a lakáj"-ban. 

A hangosfilm 1940 körûl véglegesen kiszorította a némafilmet.
filmzene, hangmérnök

 


1929. szeptember 19-én, éjjel 1 óra 32 perckor a Forum filmszínház mozivásznán feltünik a Singing Fool első jelenete és tisztán csengő melódia tölti be a termet; elkezdődött az első hangosfilm vetítése Magyarországon.


 


1929-ben a magyar filmszínházak egymás után kezdtek áttérni a hangosfilmek játszására; egy év alatt több, mint 50 moziban 91 hangosfilmet mutattak be.


 


Az első filmslágerek Al Jolson nevéhez illetve filmjeihez kötődnek. Az 1927-es Jazz Singer dalbetétje a Blue Skies, majd a romantikus Singing Fool filmben hallható Sonny Boy hatalmas nemzetközi sikert aratott.


 


A hangosfilm olyan gyorsan népszerűvé vált, hogy a producerek kénytelenek voltak a félig, vagy már teljesen leforgatott filmjeiket utólag zenekísérettel hangosítani, vagy a fontos jelenteket, párbeszédeket hangos pótfelvételekkel kiegészíteni.


 


1929-ben készítette a Brithis International Pictures az Titanic pusztulásáról szóló Atlantic című, első hangosfilmet, amit egyszerre három színészgárdával, három nyelven forgattak.


 


A hangosfilmre történő átállás a színészberkekben igen drasztikusan zajlott le, mivel új szempont lett a filmszereplők hangja. Számos némafilm-sztár maradt hirtelen szerep nélkül, mert hangjuk nem volt alkalmas filmre. (Egy színésznő emiatt torkát körbevágva lett öngyilkos.)


 


A hangos-filmiparban új fogalom és elvárás lett a színészi hang varázsára vonatkozó „sexvocale”, amit még a sexappeal sem pótol.