pedál

pedál
pedál
pedál

Lábbillentyûzet vagy lábnyomásra mûködõ emelõszerkezet, amely a hangok zúgását vagy színezetét befolyásolja a zongorán, vibrafonon, cimbalmon.

A hárfa és az üstdob tartozékaként a húrok, illetve a hártya feszességének módosításával a hangmagasságot változtatja meg.

Az orgona lábnyomásra mûködõ, keményfa klaviaturája kb. 30 basszus-hangból álló skálát foglal magában.

Régen készítettek billentyûs hangszereket, melyeknek akár nyolc pedálja is volt.

A 19. század közepétõl a zongorák általában két pedállal vannak felszerelve. A jobboldali (forte, vagy damper) pedál a hangfogókat felemeli a húrozatról és ettõl gazdagabb, erõsebb és hosszabb lesz a hangzás. A baloldali (toló vagy piano)pedál redukálja a hangerõt. Egyes konstrukcióknál (pl. Steinway) van harmadik, középen elhelyezkedõ sustaining (hanghosszabbító) pedál is, ami az éppen leütött hang(zat) elkülönített kitartására szolgál.
(Liszt Ferenc a zongora lelkének a jobb, (forte)pedált tartotta.)

Használatukat a kottában pedáljelzésekkel lehet elõírni, de a helyes pedáltechnikát kevesen tudják alkalmazni.
A pedál használata szempontból a zongoristák két fõ csoportra oszthatók: vannak, akik végig padlógázzal játszanak és még a szünetet is zengetik, mások véletlenül sem lépnek rá.

“The more I play, the more I am convinced the pedal is the soul of the pianoforte!”
Arthur Rubinstein

“….abusing the pedal is only a means of covering up a lack of technique, and that making a lot of noise is a way to drown the music you’re slaughtering!”
Claude Debussy

.
A hárfa pedáljai:

Tamás megjegyzései: 
[[Pedal]]: A bass line that stays mainly on one note (or its octaves) under several changes of harmony. Also pedal-point. The most typical situation is when a dominant pedal (bass on V) underlies a turnaround progression like I - VI - ii - V. The root of the I chord can also act as a pedal.