promóció

Promóció/promotion/promo: reklám, hírverés, terjesztési propaganda valamely új termék, produkció megismertetése, bevezetése céljából.
A zeneiparban is fõleg a multicégeknek van lehetõségük arra, hogy kiemelt újdonságaikat (hanglemez, koncert, új felfedezett) pontosan megtervezett promóciós hadjárattal vezessék be. Ennek fegyvernemei: single, klip, album, országos és világturné, koncert- és werkfilmek, további kislemezek és klipek, néhány szám filmzeneként, betétdalként történõ felhasználása, melyek rákerülnek a soundtrack albumra és a film jeleneteibõl újabb klip készül. Természetesen eközben tv- és rádiófellépések, riportok, sajtótájékoztatók, fotók, fanclubok, pletykának valók (public scandal) stb.
Mindehhez alapvetõen két, egyaránt fontos dolog szükséges: profizmus és pénz.
Magyarországon is van promóció a hanglemeziparban. A majorok általában sajtótájékoztató keretében mutatják be az újdonságokat és osztják ki a promóciós példányokat, információs anyagokat.
Ezen túlmenõen hazánkban a promóció igen sajátos felfogással, ill. módon történik. Bár minden hanglemezkiadónál van kifejezetten ezzel foglalkozó személy (csoport, osztály), akik azonban titkosszolgálati módszerekkel dolgoznak. Féltve õrzik nem csak a promóciós lemezeket, de az együttesekkel, elõadókkal kapcsolatos információkat is. Akkor sem biztos, hogy kiérdemled, ha mint dj, rádiós vagy újságíró tömegekkel osztanád meg a zenét, ill. híreket, ingyen reklámot csinálva a cégnek.
(Szem- és fültanúja voltam pl. annak az esetnek, amikor egy kiadó fiatal promóciós alkalmazottja olyan stílusban rázott le egy rendszeresen publikáló, tévés és rádiós zenei mûsorokat szerkesztõ neves szakembert, ahogy jobb érzésû ember a koldust se hajtja el. Ugyanakkor pl. olyan dj-k, akik szinte kizárólag amerikai funky-zenét játszanak bakelitrõl, rendszeresen kapnak többek közt magyar slágerzenét CD-n, amit még titokban sem hallgatnak meg. Aki viszont ezt értékelné és forgatná, az nem tud hozzájutni.
Tehát nem lehet mondani, hogy nincs promóció, de azt sem, hogy eredményes. Lehet, hogy a majoroknak nincs is szükségük rá? Lehet, hogy csak annyi és olyan lemezt adnak ki, ami anélkül is elfogy? Végül is a promócióra csak valami "új" megismertetésénél van szükség.

Tamás megjegyzései: 
Rádió/TV állomás saját magát reklámozó mindenféle aktivitása, mûsora. Minden, a reklámozástól eltérõ kommunikációs forma, amely a vásárláshoz további értékek hozzáadásával felhívja a figyelmet termékekre és szolgáltatásokra. Magába foglalja az ideiglenes árengedményeket, engedményeket, jutalmakat, kuponokat, versenyeket, so