Rádió- beszélgetés: Dr. Boross György, Tahi-Tóth Gábor, Hölzer Tamás
...
.
Koncert elõtt a helyszínen minden hangszert be kell hangolni. Ez a szimfonikus nagyzenekaroknál természetesen jóval több idõt ígényel, mint modjuk egy punk bandánál. 
A hárfa húrjainak hangolása nem tart tovább, mint egy százlábú pedikûrözése. 
A zongora vagy a csembaló hivatásos hangolói sem hiperaktív gyerekekbõl lesznek. 
A fúvós hangszerek bemelegítését, "befújását" gyakran az is hallhatja, aki korán érkezik a koncertre. 
Ezt követõen, amikor a zenekar elfoglalta helyét a pódiumon, elkezdõdik az összehangolás. Ez az oboás nagy pillanata: minden fül a hangszerére szegezõdik és hozzáigazítják saját instrumentumukat. 
A néhány perces hangkáosz (skálák, futamok) elcsendesedik, és megjelenik a karmester. Kezdõdik a koncert. 
A Mûvészetek Palotájának orgonája három behangolómesternek ad rendszeres munkát. 
A próbák és hangversenyek után, éjjelente õk finomítják a 38 tonnás hangszer hatezer-nyolcszáznégy sípjának hangjait. 
A hangolni tudásnak semmi köze nincs a jó zenei fülhöz. Az abszolut hallás inkább hátrány lehet a hangolásnál. 
A hangolásnál arra van szükség elsõdlegesen, hogy egy új módon hallgassuk a hangokat, nem a magasságra, hanem a hangközre, két együtthangzó hang magasságára figyelve. Egyfajta gépies hallás ez, aminek semmi köze a zenei halláshoz.